Review: Blurb fotoboek

Herinneringen aan mijn reizen houd ik graag levend door na iedere reis een fotoboek te maken. Voorheen bestelde ik mijn fotoboeken via Artifact Uprising (lees ook: Review: Hardcover Photo Book Artifact Uprising) maar door de gestegen verzendkosten was ik op zoek naar een alternatief. Ik kwam uit bij Blurb en bestelde er inmiddels twee fotoboeken. Wat ik ervan vind, lees je in deze uitgebreide review.

Software

Met Blurb heb je meerdere mogelijkheden. Je kunt je boek van A tot Z zelf ontwerpen met behulp van software als InDesign. Ook kun je gebruik maken van BookWright, de software van Blurb. Met laatstgenoemde software heb je nog steeds ontzettend veel creatieve vrijheid. Ik heb ervoor gekozen om te werken met BookWright, en dat beviel erg goed. Je kunt kiezen uit standaard pagina lay-outs, maar je kunt ook zelf een lay-out maken en deze opslaan, zodat je deze ook voor andere pagina’s als basis kunt gebruiken. Het grote voordeel vind ik dat je zelf tekstblokken kunt toevoegen waar gewenst. Erg leuk om bijvoorbeeld anekdotes, quotes of gebeurtenissen op te nemen in je boek. Ook fijn is de ruime keuze uit professionele lettertypes. Meer informatie over BookWright vind je op de website, als ook informatie over de andere mogelijkheden.

Formaten en mogelijkheden

Mijn andere fotoboeken van Artifact Uprising hebben een linnen omslag met een hoes eromheen. Zo’n losse hoes blijft niet altijd even mooi, dus ik koos deze keer voor een ImageWrap Hardcover. De foto wordt dan direct geprint op de hardcover omslag. Erg mooi! Jammer vind ik het dat ik niet één foto kan kiezen die doorloopt van voor tot achter, zonder onderbrekingen. Daarom koos ik voor de voorkant en zijkant één foto, en voor de achterkant een andere foto. Misschien is de mogelijkheid er wel, maar ik heb hem niet kunnen vinden in BookWright. (Edit: Blurb geeft aan dat het wel mogelijk is. Vraag hen eventueel om hulp als je de optie niet kunt vinden) Naast de ImageWrap kun je ook kiezen voor een paperback (flexibele omslag) of een stofhoes. De formaten waar je uit kunt kiezen: 18×18 centimeter, 20×25 centimeter (standaard staand) en 25×20 centimeter (standaard liggend). Voor alle formaten is het minimum aantal pagina’s 20 en het maximum 440. Een ander nadeel vind ik dat je niet kunt kiezen voor een lay-flat boek. Lay-flat is ideaal als je een foto bijvoorbeeld over twee pagina’s plaatst. Nu valt er in het midden, waar het boek gebonden is, een deel van je foto weg.

Print- en papierkwaliteit

Ik ben ontzettend tevreden over de print- en papierkwaliteit. Het standaardpapier kan ik niet beoordelen, omdat ik gekozen heb voor ProLine Uncoated-papier. Het papier is mooi stevig, mat en de kleuren van de foto’s komen er goed op uit. Ook de omslag met de foto ziet er super uit. Wil je vooraf beoordelen welk papier je wil gaan gebruiken? Dan kun je een stalenpakket bestellen. Dit kost € 7,20 en bevat papiermonsters van alle soorten papier. Als je daarna een boek bestelt bij Blurb, ontvang je een kortingscode waarmee je de € 7,20 weer terugkrijgt.

Prijs

Ik vind de boeken van Blurb goed betaalbaar. Je kunt het uiteindelijk ook zo duur maken als je zelf wil. Ik bestelde bijvoorbeeld een fotoboek van 168 pagina’s (formaat 25 x 20 cm) met ProLine Uncoated-papier en ProLine schutbladen (wit) voor € 102,27 inclusief verzendkosten à € 11,99. Hier zitten ook de kosten bij voor het verwijderen van het Blurb-logo. Voor een fotoboek van 108 pagina’s inclusief dezelfde opties betaalde ik € 86,21 inclusief verzendkosten. Ik koos ervoor om vaak één foto per pagina te gebruiken, maar je kunt natuurlijk meerdere foto’s op een pagina plaatsen. Je hoeft dan minder pagina’s te bestellen, waardoor je boek beduidend goedkoper zal zijn. Met de prijscalculator kun je vooraf berekenen wat jouw boek gaat kosten. Ook kun je de prijs gemakkelijk berekenen in BookWright tijdens het maken van je boek.

Conclusie

Zoals je misschien wel hebt kunnen lezen ben ik meer dan enthousiast over mijn fotoboeken van Blurb. De software werkt eenvoudig en biedt veel mogelijkheden en de print- en papierkwaliteit zijn goed. Ook de prijs van de boeken is goed. Je kunt er professioneel uitziende boeken ontwerpen die wat mogen kosten, maar ook met een kleiner budget kun je er prima mee uit de voeten.